شناسهٔ خبر: 175784 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی:

اقتصاد دریاپایه و توسعه دریامحور به ایجاد زنجیره تامین ارزش نیاز دارد

روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اقتصاد دریاپایه و توسعه دریامحور به شناسایی و ایجاد زنجیره تامین ارزش نیاز دارد تا بتواند در گام اجرا، موفق به جبران غفلت تاریخی در حوزه دریا شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی روح الله ایزدخواه در سلسله نشست‌های نقش سرمایه انسانی در توسعه دریامحور تاکید کرد: تجربه کشورهای همجوار ایران در دستیابی با اقتصاد و تجارت قوی، حاکی از این است که آن‌ها از سال‌ها پیش، کارها را به مردم واگذار کردند و تابع نیاز و خواسته‌های مردم در حوزه اقتصادی شدند.

ایزدخواه با بیان اینکه شاکله‌ای به اسم اقتصاد دریاپایه در ایران شکل نگرفته است و عمده اقدامات توسعه‌ای به صورت جنبی و خارج از زنجیره تامین صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: اقتصاد دریا پایه و توسعه دریامحور به شناسایی و ایجاد زنجیره تامین ارزش نیاز دارد تا بتواند در گام اجرا، موفق به جبران غفلت تاریخی در حوزه دریا شود.

به گفته این نماینده مجلس، عدم آرایش زنجیروار عوامل مردمی در صنعت دریایی ناشی از نبود نهاد توسعه‌گرا و فعال‌ساز این زنجیره است که سودش را از رشد منطقه‌ای و توسعه کلان اقتصادی می‌گیرد.

مهم‌ترین چالش‌های دریانوردان محدود و غیرمحدود دریایی

دبیر انجمن صنفی دریانوردان ایران نیز عدم دسترسی دریانوردان جویای کار به کار مناسب دریایی و موسسات دریایی غیر مجاز را از مهم ترین چالش‌های دریانوردان در حوزه دریانوردی محدود عنوان کرد و گفت: عدم حمایت از دریانوردان آسیب‌دیده در حوادث دریایی و شفاف نبودن بخشی از فرایند استخدام دریانوردان و نداشتن قرارداد کار دریایی از دیگر عوامل چالشی دریانوردان قلمداد می‌شود.

سامان رضایی با بیان اینکه کمبود نیروی دریانورد فقط مختص ایران نیست و جذب نیرو در کل دنیا کم شده است، افزود: در بخش دریانوردان غیر محدود، با چالش‌هایی چون تغییرات تکنولوژی دریایی و ضرورت آموزش هوش مصنوعی، افزایش هزینه‌های ناشی از دریافت مدارک دریایی؛ تهدیدات امنیتی و امنیتی‌سازی فعالیت‌های تجاری و فقدان سیاست‌های حمایتی از دریانوردان مهار مواجه هستیم.